Tænk jer om (Tema: Sydhavnen)

Dette er en direkte opfordring til det gamle byråd om at tænke sig om en ekstra gang inden det for dem definitivt sidste byrådsmøde den 18. December. Det handler om Sydhavnen.
Den skal ikke fyldes op med jord for at give mere plads til forurening. Nej. Tværtimod. Ingen havnebyer med respekt for mennesker og miljø placerer deres industrihavn midt i byen og smadrer et ellers attraktivt og bynært havnemiljø.

Hvis det lykkes det nu hendøende byråd på trods af en ikke gennemført og vedtaget lokalplan, på trods af sund fornuft, på trods af ikke overholdte tidsfrister, på trods af massive protester, så bliver det næppe til en “Tove Larsens Vej” i Aabenraa. Men højst en sti i Hjortkær.
Oveni vanviddet kommer, at det vil koste 30 millioner at fylde Sydhavnen op med jord og anlægge en ny havn uden for bymidten. Og hvis nogen påstår, at det handler om at bevare arbejdspladser. Så glem det. En industrihavn skal ikke ligge midt i byen, men flyttes ud, hvor der er plads nok – også til gode arbejdspladser.

Steen Thorborg
Bestyrelsesmedlem i Enhedslisten, Aabenraa