Pyt med underskrifterne.

For langt de fleste vil det nok være ren logik, at hvis man fremsender en ansøgning om noget, der involverer 50 millioner kroner, så sørger man lige for, at ansøgningen er underskrevet med navnene på dem, der formelt indestår for ansøgningens indhold og overholdelse.

Derfor kan det undre en smule, at der ikke var et eneste navn som formel underskriver på den ansøgning, som Aabenraa Havn for nylig fremsendte til Aabenraa Kommune vedr. byrådets accept af en låneoptagelse på 50 millioner kroner. Det kan selvfølgelig skyldes, at der ikke lige var en kuglepen ved hånden den dag, eller at man i skyndingen helt glemte at forsyne ansøgningen med underskrifter, fordi der var vigtigere ting at tage sig til.

Vi andre ved, at en ansøgning, for eksempel til banken, ikke kommer nogen vegne, hvis ikke man har skrevet under på de stiplede linier til sidst i ansøgningen. Og der er jo trods alt alverdens regler om konkurrenceforvridning og alt muligt andet, som ansøgeren med sin underskrift står inde for, at man har taget højde for, når man samtidigt ansøger om en kommunegaranti for et lån på 50 mill. kroner i relation til havnens fremtidige drift.

Men borgmesteren sidder jo selv i havnens bestyrelse, så man må gå ud fra, at han har sanktioneret, at kommunens øvrige politikere sagtens kan behandle en ansøgning, der ikke er signeret af nogensomhelst.
Nu afventer vi så spændt, om det ligefrem kommer til at danne præcedens fremover.

Jens Bundgaard Nielsen, kontaktperson EL Aabenraa