Jollehavnen rejser nogle vigtige spørgsmål.

Er det ligegyldigt, hvad en lokalplan siger? For nogle er det åbenbart. Ihvertfald har formanden for Jollelauget udtalt, at det efter hans opfattelse er lidt ligegyldigt, hvad lokalplanen siger. Og i forlængelse heraf har Jollelauget tilføjet et nyt punkt til sine vedtægter, som betyder, at også foreninger udenfor lokalområdet nu kan tegne medlemskab.

Lad mig derfor lige minde om, hvad det er, der fremgår af henholdsvis lokalplanen og af Kystdirektoratets tilladelse. Det fremgår, at Jollehavnen primært skal benyttes af lokale borgere i området, og at Jollehaven derfor ikke er omfattet af begreber som turisme og lignende fritidsprægede aktiviteter. Det fremgår endvidere, at placeringen i høj grad tænkes at spille sammen med campingpladsens aktiviteter. Og endelig fremgår det, at ændringer i projektet kræver fornyet behandling ved Kystdirektoratet.

Jollehavnen møder tydeligvis stor lokal modstand, men alligevel vil kommunen yde en million kroner til anlæg af P-pladser. Hvorfor dog?

Enhedslisten anbefaler, at pengene er givet langt bedre ud til den udviklingsplan for Løjt Kirkeby, som borgerne i Løjt ønsker realiseret. Planen er godkendt, men pengene er der ikke.

De går til en Jollehavn i demokratisk underskud.

Gert Nordklitgaard, medlem af Aabenraa byråd for Enhedslisten