Hvad skal vi med høringer, hvis der ikke bliver lyttet til høringssvarene?

Forud for den politiske beslutningsproces vedr. Fjordskolens placering, afgav en række af de involverede parter deres høringssvar, hvor de beskrev, hvad der var vigtigt for børnene. Blandt andet havde Fjordskolens MED-udvalg udarbejdet et særdeles konkret og velunderbygget høringssvar.

I Enhedslisten har vi naturligvis lagt meget vægt på de faglige vurderinger fra de fagpersoner, som i det daglige er sammen med børnene på Fjordskolen. Ganske enkelt fordi de kender børnene og deres behov. MED-udvalget konkretiserer i deres høringssvar ikke mindre end 9 væsentlige argumenter for at bevare Fjordskolen i Aabenraa. Samtlige argumenter virker gennemarbejdede og nært forbundet med det daglige liv for børnene på Fjordskolen.

Derudover har MED-udvalget gjort grundigt og sobert rede for en lang række af de udfordringer, som de på børnenes vegne oplever, at det er nødvendigt at forholde sig til, hvis Fjordskolen flyttes til Kruså.

I Enhedslisten har vi intet imod Kruså. Tværtimod. Derimod har vi ganske meget imod, at man beder de fagpersoner, der er tættest på børnene, samt forældre til børnene om at bruge rigtigt meget tid på at udarbejde grundige og seriøse høringssvar, som der tilsyneladende ikke bliver lyttet overvældende meget til.

Når høringssvarene er seriøse bør den politiske behandling af dem naturligvis også være det! Ellers er der jo ingen grund til at foretage høringerne.
Så enkelt er det!

Jens Bundgaard Nielsen