Helt igennem urimelig placering af ansvaret.

Af sagsfremstillingen til byrådets nylige drøftelse af godkendelse af proces for flytning af Fjordskolen fremgår det, at en vellykket flytteproces står og falder med Fjordskolens medarbejdere. Påstanden er med andre ord, at det nu alene er personalets ansvar, at de involverede børn og forældre får en positiv oplevelse i forbindelse med en mulig flytning.

Det passer ganske enkelt ikke, og det forekommer direkte urimeligt at tørre det fulde ansvar af på Fjordskolens personale.

Således kunne man næsten høre bølgeskvulpene, da såvel udvalgsformanden som borgmesteren på byrådsmødet trådte vande i forhold til det terapibassin, som man nu har bedt forvaltningen om at undersøge placeringen af endnu engang. Angiveligt for at finde ud af, hvilken placering der “giver mest for pengene”. Udgangspunktet kunne også have været, hvad der var bedst for børnene, hvilket rent faktisk meget klart fremgår af det særdeles tilbundsgående notat herom, som Fjordskolens terapeuter allerede i april 2016 fremsendte.

Også forvaltningen har naturligvis et betydeligt ansvar for, at der, hvis man stadig fastholder flytningen, bliver tale om en vellykket flytteproces. Dels i forhold til samarbejdet med den såkaldte totalrådgiver, dels i forhold til lydhørhed i forhold til børn, forældre og personale og dels i forhold til at omsætte de særdeles indsigtsfulde notater fra ledelse og personale på Fjordskolen til reelle forudsætninger for en mulig flytning.

Så en vellykket flytteproces står og falder på ingen måde med Fjordskolens personale. Dertil har det politiske flertal og forvaltningen et alt for afgørende ansvar for, at løfterne om en lige så god eller bedre skole i Kruså bliver realiseret i praksis. Det ansvar kan på ingen måde tørres af på Fjordskolens personale.

Jens Bundgaard Nielsen, Tovholder for Enhedslisten i Aabenraa