Forvaltningens argumenter for flytning er varm luft.

Det helt afgørende for en flytning af Fjordskolen er de faglige argumenter. Børnenes daglige virkelighed formes af den faglighed, som ledelse og personale på Fjordskolen udøver. Derfor er der god grund til at kigge lidt nærmere på nogle af forvaltningens og de borgerlige politikeres primære “faglige” argumenter for en flytning.

Det første argument er formuleret således: “Fjordskolen vil blive en ledelsesmæssig robust enhed, hvor det specialpædagogiske miljø fortsat vil kunne udvikles.” Hvordan man som ledelse bliver mere robust ved at flytte nogle kilometer sydpå, skal man nok hedde Thomas Andresen for at kunne forklare. At ledelsen ikke skulle kunne udvikle det specialpædagogiske miljø, hvis Fjordskolen bliver i Aabenraa, er også mere end almindeligt svært at forstå. Man må gå ud fra, at ledere med arbejdsplads i Aabenraa både kan finde ud af at booke mødelokaler og benytte e-mails m.v. Så argumentet om, at man som ledelse automatisk bliver både mere robust og bedre til at udvikle, hvis man sidder i Kruså, er i realiteten det rene nonsens. Ellers burde forvaltningens samlede ledelse jo for længst være rykket derned.

Det andet argument er formuleret således. ” Fjordskolens videns- og kompetencecenter til gavn for almenområdet vil kunne videreudvikles med udgangspunkt i alle specialpædagogiske fagligheder fra Fjordskolen.” Høringssvar i andre sammenhænge viser, at kommunens skoler roser indsatsen fra Fjordskolens videns- og kompetencecenter. At dette center skulle kunne udvikle sig videre og bedre, fordi det rykkes nogle kilometer sydpå, er naturligvis ikke en fagligt velbegrundet antagelse. Det kan selv borgerlige politikere givetvis også godt se, hvis de bruger et par minutter på at tænke det ordentligt igennem.

Flytningen af Fjordskolen er og bliver primært en spareøvelse. Så enkelt er det i virkeligheden.

Jens Bundgaard Nielsen, kontaktperson