Byfornyelse – Storetorv

Der er åbenbart nu et politisk flertal for, at der skal ske en fornyelse af Storetorv der bl.a. betyder, at Vandkunsten forsvinder. Samme flertal har modtaget høringssvar fra Seniorråd og Handicapråd.

De 2 råd giver udtryk for, at de er positive overfor en niveau fri belægning, der giver en bedre tilgængelighed.

MEN – høringssvarene giver også udtryk for mange andre ting, som bør indarbejdes og have opmærksomhed.

Alligevel vælger det politiske flertal alene at melde ud, at man har modtaget positive høringssvar.

Læser man høringssvarene fremgår det blandt andet, at de 2 råd gerne enten vil bibeholde Vandkunsten eller en anden form for vand/springvand. At der efterlyses flere bænke. At der efterlyses handicaptoilet. At overgange mellem fortove og kørebaner bliver markeret. At der bliver opmærksomhedsfelter. At der kommer visuelle informationer. At udendørs servering ikke hæmmer bevægelsesfriheden osv.

Ingen tvivl om, at Enhedslisten går ind for byfornyelse der forbedrer forholdene. Men – ikke en byfornyelse der alene tager hensyn til eventmagere og butiksejere – og som betragter seniorer og handicappede som gøgeunger der skal skubbes ud af reden til fordel for nye der gerne “skal bygge rede” i kommunen.

PS. Man kan vanskeligt vinde venner på et år, men man kan let fornærme dem på en time.

Gert Nordklitgaard, medlem af Aabenraa byråd for Enhedslisten