Business Aabenraa – det bliver efterhånden mere og mere broget.

For en måneds tid siden skrev borgmesteren i et svar til undertegnede, at regnskab og diverse aftalte evalueringer fra Business Aabenraa af ikke nærmere oplyste grunde først, med 4 måneders forsinkelse, ville blive forelagt for økonomiudvalget i oktober måned, selvom det af aftalen mellem Business Aabenraa og Aabenraa Kommune udtrykkeligt fremgår, at der skal ske en årlig afrapportering.

Såvidt jeg har forstået er afrapporteringen nu udsat til november måned af “administrative grunde”, hvad det så end betyder. Det vil sige, at afrapporteringen først kommer 5 måneder efter, at den ifølge en skriftlig aftale skulle have været forelagt økonomiudvalget. Og dermed også 5 måneder inde i et nyt budgetår, selvom det af aftalen helt konkret fremgår, at der skal ske en årlig opfølgning af indsatser og tilpasning af mål, ligesom politikerne skal have mulighed for at tage stilling til en handlingsplan fra Business Aabenraa for det nye år. Ellers er der jo ikke noget reelt grundlag for at bevilge nye midler til Business Aabenraa. Det har forligspartierne ganske vist set stort på, og det forekommer i sig selv kritisabelt.

Business Aabenraa er ikke et multinationalt foretagende eller bare det, man ville kunne kalde for en stor virksomhed. Det er en meget overskuelig virksomhed uden et overvældende og vidt forgrenet budget, og samtidigt med en meget klart defineret opgaveramme.

Så nu spørger jeg endnu engang. Kære borgmester, hvad er det egentlig, der åbenbart gør det helt umuligt for Business Aabenraa at overholde de indgåede aftaler inden for en bare nogenlunde rimelig tidsmargin?

Jens Bundgaard Nielsen