Alvorlige mangler i arbejdet med udsatte børn og unge

Aabenraa Kommune har i et stykke tid samarbejdet med Socialstyrelsens Task Force om at forbedre kommunens arbejde med udsatte børn og unge, og der er netop offentliggjort en udviklingsplan for det fortsatte samarbejde, som i vidt omfang bygger på den analyserapport, som Task Forcen fremlagde tidligere i år.
Det fremgår af det skriftlige materiale, at Aabenraa Kommune i en lang række tilfælde ikke har overholdt servicelovens krav til kvalitet i sagsbehandlingen. Således manglede der primo juni at blive udarbejdet 147 børnefaglige undersøgelser og 237 supplementer til de børnefaglige undersøgelser, som er helt afgørende også for børnenes og de unges retsstilling. Desuden manglede der forældresamtykkeerklæringer i en række tilfælde. Servicelovens bestemmelser om inddragelse af børnene og de unge er ikke efterlevet tilstrækkeligt, og der peges generelt på, at ledelsen har fokuseret for meget på økonomi og for lidt på kvalitet i sagsbehandlingen, hvorfor det heller ikke kan undre, at de ansatte efterlyser faglige ledelse og sparring. Det tværfaglige samarbejde fungerer også langt fra tilfredsstillende, og sådan kunne man blive ved.
Socialstyrelsens Task Force anbefaler direkte, at Aabenraa Kommune fremover anbringer flere børn og frem for alt tidligere. På den baggrund kan det kun undre, at der i det aktuelle besparelseskatalog fra BDO og direktionen lægges op til færre anbringelser. Igen er fokus på økonomien frem for på børnene og de unge.
Man må virkelig håbe, at Socialstyrelsens Task Force kan være med til at rette op på kvaliteten i kommunens arbejde med de udsatte børn og unge. Det er på høje tid!

Jens Bundgaard Nielsen, folketingskandidat for Enhedslisten i Aabenraa