Aabenraa kommunes Budget 2017-18.

Enhedslisten står sammen med socialdemokraterne uden for det budgetforlig, som de borgerlige kræfter sammen med SF fik endeligt konfirmeret ved 2. behandling af budgettet i forrige uge. Du kan se både en afstemningsoversigt og vores ændringsforslag her på hjemmesiden.

Dansk Folkeparti er endnu engang gået med til, at de ældre i Aabenraa Kommune bliver udsat for en række uforståelige og stærkt angribelige besparelser, som Seniorrådet har taget skarpt afstand fra. Og i det hele taget rummer budgetforliget en række besparelser på kernevelfærd, som vi i Enhedslisten, på borgernes vegne, absolut er imod.

Vi har i Enhedslisten udarbejdet en række ændringsforslag til budgettet, ligesom vi kom med velbegrundede argumenter for, hvorfor vi valgte at stemme nej til stort set samtlige besparelsesforslag, som Thomas Andresen havde fået Dansk Folkeparti, SF m.fl. til at acceptere, og som disse partier nu er forpligtede på ikke bare i 2017, hvor vi har kommunalvalg, men også i 2018. Socialdemokraterne stemte derimod for vedtagelse af stort set samtlige de ændringsforslag, vi havde udarbejdet.

Hvad SF har fået ud af at tilslutte sig Thomas Andresens liberale blok bliver mere og mere uklart. Til 2. behandlingen blev det helt tydeligt, at den borgervejleder, som SF har brugt som begrundelse for deres nye “ansvarlighed”, ikke har nogetsomhelst med en egentlig borgerrådgiver at gøre. Derfor fastholdt Enhedslisten da også sit forslag fra tidligere år om en reel borgerrådgiver, hvilket der i allerhøjeste grad er brug for i en kommune som Aabenraa Kommune. I realiteten synes SF ikke at have fået nogetsomhelst ud af at gå sammen med Venstre, Dansk Folkeparti og de øvrige borgerlige partier, og det forekommer derfor også mere og mere uforståeligt, at SF i de næste to år har bundet sig til Thomas Andresens nedskæringspolitik.

Venstre’s byrådsmedlem Hans Tietje deklamerede iøvrigt for det samlede byråd, at han ikke havde læst Enhedslistens ændringsforslag, for derefter frisk og frejdigt at stemme imod hver og et af dem! Det siger givetvis mere om Hans Tietjes indstilling til byrådets arbejde og til demokratiske processer i det hele taget, end det siger om Enhedslistens ændringsforslag.

Vi vil frem mod kommunalvalget arbejde videre med de tydelige politiske signaler og værdier, som vores ændringsforslag repræsenterer. Ligesom vi, bl.a. med udgangspunkt i vores politikudviklingslørdage, vil komme med et sammenhængende kommunalpolitisk udspil i løbet af foråret 2017.

Vi synes mildest talt ikke, at Thomas Andresen er den rette til at lede byrådet. Frem mod kommunalvalget vil vi derfor også gøre vores til, at der skabes mest mulig åbenhed om de politiske beslutningsprocesser i forhold til virksomheder og borgere i Aabenraa Kommune. Ligesom vi naturligvis vil forfølge nogle af de sager, som borgmesteren måske tror, at han har fået begravet med vedtagelsen af sit nye budget for 2017-18.

Han tager fejl!

Se Enhedslisten Aabenraas ændringsforslag til budgettet…

Se afstemningsoversigt….