Intet overblik over forbrug af externe konsulenter og projektrådgivere!

Enhedslisten har bedt forvaltningen oplyse om, hvor mange millioner kroner man forventer at bruge på externe konsulenter og projektrådgivere i 2017. Svaret fra forvaltningen er, at det har man ikke noget overblik over.

Det undrer os naturligvis, ikke mindst fordi Enhedslisten fik et relativt detaljeret svar på samme spørgsmål i 2016, da vi spurgte ind til på nogenlunde samme tid af året.

Forvaltningen oplyser samtidigt, at man ikke har nogen strategi for, hvornår og hvorfor man vælger at lægge opgaver ud til externe konsulenter og projektrådgivere.Det vil med andre ord sige, at der ikke er vedtaget hverken administrative eller politiske pejlemærker for, hvornår forvaltningen med faglig og/eller økonomisk fordel selv vil kunne løse konkrete opgaver, og hvornår man bruger – ganske mange – økonomiske midler på at lade konkrete opgaver gå udenom forvaltningens egne faglige ressourcer og kompetencer.

Enhedslisten vurderer umiddelbart, at en betydelig del af de millioner af kroner, som forvaltningen tilsyneladende ganske ukoordineret bruger på externe konsulenter og projektledere, utvivlsomt ville kunne anvendes mindst lige så godt og fagligt betryggende med udgangspunkt i kommunens egne ledere og fagfolk. Det vil samtidigt betyde, at den udvikling og kvalificering af faglig viden, som planlægning og realisering af udviklingsprojekter altid indebærer, i langt højere ville komme til at foregå i – og ikke uden for – kommunens egne forvaltninger. Med en fagligt stærkere kommune til følge.

Vi vil derfor fra Enhedslistens side følge op på sagen.

Jens Bundgaard Nielsen, Kontaktperson og spidskandidt til byrådet for Enhedslisten