Enhedslisten og budgettet for 2018.

Sidste år fik Thomas Andresen SF med i et 2-årigt budgetforlig. Og i år fik borgmesteren desuden Socialdemokraterne med, så det nu kun er Enhedslisten, der står uden for forligskredsen. Vi lykønsker naturligvis Thomas Andresen med sit brede forlig. Alt andet ville være småligt.

Vi har det fint med at være ude af forligskredsen. Det vigtigste for os er at kunne stå inde for vores politik. Vi har vurderet, at vi ikke vil kunne få tilstrækkeligt meget af den politik og de politiske visioner, vi går til valg på, med i hverken budgetforlig eller i forligsteksten om de mere langsigtede politiske ambitioner for Aabenraa Kommune fremover. Vurderet ud fra en demokratisk synsvinkel er det måske også ganske sundt, at der er et parti i byrådet fremover, der ikke er bundet op på det kludetæppe, som et budget i et valgår ofte har en tendens til at blive.

I kan på vores hjemme- og facebookside se de 16 temaer, som Enhedslisten går til valg på. Hvert tema vil op til den 21. november blive foldet mere ud, så I kan få et indtryk af, hvad det er, vi oplever som vores opgave i det kommende byråd. Efter 1. behandling af budgettet vil vi desuden lægge samtlige vores ændringsforslag til budgettet for 2018 ud på vores hjemmeside, så I også i den sammenhæng kan se, hvad det er for nogle indfaldsvinkler til vores fremadrettede politiske arbejde i byrådet, som vi lægger vægt på.

Vi vil naturligvis stemme for de forbedringer i forhold til blandt andet daginstitutionsområdet, psykiatri- og handicapområdet og ældreområdet, som budgetforliget indeholder. Vi mener bestemt ikke, at de er tilstrækkelige, blandt andet fordi der i de forrige budgetforlig i indeværende byrådsperiode har været foretaget besparelser på de selvsamme områder. I 2016 var det især ældreområdet, det gik ud over. Disse besparelser bør i realiteten trækkes fra de forbedringer, man her i valgåret har besluttet sig for, hvis man skal have et retvisende resultat af det nuværende byråds arbejde.

Samtidigt er det tydeligt, at der på adskillige områder er brug for langt mere gennemgribende politiske drøftelser af, hvad det er for en kvalitet, man vil tilbyde kommunens borgere. Det gælder for eksempel på ældreområdet, hvor de seneste måneders artikler i JydskeVestkysten har sat spørgsmålstegn ved, hvor værdig kommunens ældrepolitik egentlig er, set med den ældres og de pårørendes øjne. Også pårørende foreningen Bedre Psykiatri`s spørgeskemaundersøgelse af forholdene for psykisk syge er et klart signal om, at der er brug for en helt anderledes politisk tænkning i forhold til børn, unge, voksne og ældre, der er psykisk udfordrede. Der kunne nævnes flere andre eksempler, blandt andet BUPL`s aktuelle spørgeskemaundersøgelse i forhold til det pædagogiske arbejde med de 6-18-årige i Aabenraa Kommune.

Vi synes helt afgjort heller ikke, at man på klima- og miljøområdet har været ambitiøse nok, og vi savner i den grad konkrete oplæg til en langt mere sammenhængende og ambitiøs miljø-, klima- og naturpolitik. Derfor har vi blandt andet foreslået, at der ansættes en klima-tovholder i kommunen. Du kan læse nærmere om de dybt relevante indfaldsvinkler til, hvad en klima-tovholder vil kunne beskæftige sig med, når vi i løbet af ganske kort tid uddyber vores 16 valgtemaer på vores hjemmeside.

Vi stemte naturligvis imod indførelsen af sprøjtning med Round Up på kommunale arealer, da de daværende forligspartier, inklusive SF, stemte for det ved budgetforliget i 2016. Det glæder os naturligvis, at den hurdle nu er fjernet. Men indsatsen for en ambitiøs kommunal miljø-, klima- og naturpolitik rækker, set med Enhedslistens øjne, langt videre. Og det kan kun være for sent at komme i gang med en mere sammenhængende handlingsplan for Aabenraa som grøn kommune.

I Enhedslisten ser vi frem mod arbejdet i det nye byråd. Og helt ærligt – i den sammenhæng er det afgørende ikke, om man er med eller ikke med i et budgetforlig. Det afgørende er, om man har gejsten og viljen til at formidle og tydeliggøre en befordrende visionær og borgernær politik, som tager udgangspunkt i den daglige virkelighed, som borgerne i alle aldre befinder sig i.

Det er Enhedslistens primære ambition for vores arbejde i det nye byråd.