SF blev spist af med en borgervejleder.

Det fremgår af loven om kommunernes styrelse, §65e, at byrådet kan træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, som ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Desuden præciseres det, at borgerrådgiveren ikke henhører under borgmesterens daglige ledelse af kommunens administration. Det fremgår desuden af den kommunale styrelseslov, at borgerrådgiveren varetager opgaver vedrørende rådgivning af borgerne samt tilsyn med kommunens administration.

Enhedslisten har nu i 4 år fremsat forslag om oprettelse af en sådan borgerrådgiver, fordi der tydeligvis er hårdt brug for denne funktion i Aabenraa Kommune. Også SF har ønsket en reel borgerrådgivningsfunktion.
Da SF i efteråret valgte at bakke op om Thomas Andresens økonomiske politik i de næste 2 år, var begrundelsen, at SF gik efter politisk indflydelse. Men i stedet for en borgerrådgiver, blev SF spist af med en såkaldt borgervejleder, som der ikke står en klap om i den kommunale styrelseslov. Årsagen er helt enkelt, at Thomas Andresen og de øvrige borgerlige partier er ikke meget for den demokratiske funktion, som en rigtig borgerrådgiver har.

Vi tror, at den nye såkaldte borgervejleder er et både sympatisk og venligt menneske. Men funktionen har slet ikke den tyngde og det potentiale, som en rigtig borgerrådgiverfunktion har. Det ved SF udmærket.
Men det bliver det jo ikke bedre af set ud fra borgernes synspunkt.
Desværre.

Folketingskandidat og kontaktperson for Enhedslisten i Aabenraa