Folketræffet for et bæredygtigt Danmark

10.-13. maj i Vejle, arrangeret af Det Fælles Bedste

Det Fælles Bedste er et netværk af foreløbig 70 grønne foreninger. Vi inviterer til Folketræffet for et Bæredygtigt Danmark i Kr. Himmelfartsferien 2018.
Det foregår i Spinderihallerne, i 3 parker, en skole, Økolariet og Foreningernes Hus.

Torsdag den 10. og fredag den 11. majer to udadvendte dage med et hav af workshops, udstillinger, stande, events, boder, musik, film og liv i gaden. Vi håber på 5.000 besøgende fra hele landet.

Lørdag den 12. majsætter alle de grønne forening og ildsjæle sig sammen for at drøfte et langt tættere samarbejde i fremtiden og en række konkrete fælles initiativer. Dagen sluttes af med en stor fest.

Om Folketræffet

Foreløbig har 115 personer fra90 grønne foreninger sagt ja til at de gerne vil bidragetil enten workshop/oplæg/foredrag/panel eller udstillinger, stande, boder, events, musik osv.
Blandt dem er folk som Ross Jackson, Steen Hildebrandt, Steen Møller, Jørgen Steen Nielsen, Peter MacFayden borgmester i omstillingsbyen Frome, Per Kølster fra Økologisk Landsforening, Nanna Clifford fra NOAH, Jytte Abildstrøm som nogen af de mere kendte. Foreløbig er der godt 70 workshops/oplæg – og 8 paneler med hver 5-7 deltagere.

Der vil være et væld af inspirerende workshops og oplæg, udstillinger, stande og boder, paneldebatter, events hen over dagene, hvor du får inspiration til, hvordan du er med til at tage ansvar og skabe en bæredygtig udvikling. Hvordan man kan INDFRI DE 17 VERDENSMÅL I PRAKSIS ved fx at:

• Lære om biodiversitet og hvordan du, jeg, vi, alle kan genskabe den – fra det små til det store
    • Få viden om, hvordan vi lagrer CO2, så vi vender klimaudviklingen og skaber et bæredygtigt landbrug, skaber grønne byer og bæredygtige haver, laver permakultur. genopbygger økosystemer på land og i hav
    • Eller bygger off-grid-huse og halmhuse
    • Starter dit eget økosamfund med bæredygtighed hele vejen rundt
    • Hvordan du laver insekthoteller, fremmer de vilde bier, planter skov, skaber biodivers natur
    • Hvordan du kan leve med gældfrihed og affaldsfrihed og træde ud af HAMSTERHJULET og VÆKSTEN
    • Deltage i veganske og vegetariske madworkshops, omlægge til grøn livsstil
    • Eller få inspiration til at skabe helt nye bæredygtige lokalsamfund
    Det foregår i og omkring Spinderihallerne i Vejle med boder og workshops, men også i 3 parker, en skole, i Økolariet og Foreningernes Hus.

Der er bidrag fra et stort udsnit af de grønne foreninger:
Med Økologisk Landsforening, Greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening, CISU som nogen af de større og fx  NOAH, Verdens Skove, Praktisk Økologi, Venligboerne, SamsØkologisk, Permakultur Danmark, Levende Hav, Sociale Entreprenører i DK, Omstilling Danmark, Landsforeningen for Økosamfund som typiske for de mellemstore og mindre foreninger.

Herudover kommer bl.a. Brandbjerg og Brenderup Højskoler, Københavns Universitet (Antropologi og Statskundskab), Den Grønne Friskole inden for uddannelsesverden.  Og der kommer folk fra Psykiatrilisten,  Recovery-bevægelsen og Ældresagen som andre.

Fra den kommunale verden kommer fxSøren Peschardt fra Natur & MIljø i Vejle, Økolariet i Vejle som stiller hele deres udstilling til rådighed, Green Tech Center Vejle, Teknik & Miljøforvaltningen Vejle. Og folk fra Vejle lokalt fx DyrkVejle, Sommerfuglebevægelsen Vejle, Cyklistforbundet i Vejle, Biavlerforeningen osv.

Programmet bliver sjovt og alsidigt:
Fra støvlekast, til bueskydning, til Cirkus Mongo (3 daglige forestillinger). Et Street Food lige uden for Spinderihallerne. Alsang torsdag og fredag aften kl. 20 ledet af orkestret ”Sange hvoraf man får et smukt ansigt”. Brandbjerg musiklinje komponerer en ”Sang for Et bæredygtigt Danmark” til træffet. Der blliver cykelevents. B-Plantning. Frøsåning.
Borgmesteren fra Omstillingsbyen Frome går med i åbningsceremonien torsdag kl. 13-14 og bliver alle 3 dage med fortællinger om en omstillingsby.
Steen Hildebrandt taler ved åbningen om De 17 Verdensmål. Levende Hav kommer og lægger til med et museumsskib i Vejle havn. Økolariet har udstilling om ”Biodiversitet”.
Event-linjen fra Brandbjerg laver events. CISU er gået ind med 6 foreninger, et panel de selv laver om Nord-Syd, en stand m.v.
Syng, Spis og Snak laver sang-workshop om deres projekt mod ensomhed. Grobund, økosamfund, Bæredygtig Kystkultur, Grandmothers of the Circle of the Earth, Frie Bønder Levende Land, Biodynamisk Jordbrug osv. dukker op og beriger os.

Vikingebandet, Krauka, spiller bagsiden ud af bukserne. Et middelalderband, Virelai, det samme. Et permakultur-band, Skammelbanden, laver musikfortællinger set med dyrenes øjne – og det lyder oven i købet godt. – Skrallebang-orkestret spiller for børnene. Funky-hippie bandet, som i dagens anledning kalder sig ”Nu til Det Fælles Bedste”, laver deres funky protest sange – osv.

Overnatning
Der er gang i at finde lejrpladser, campingpladser, gymnastiksale på skoler, medborgerhuse osv. til overnatning + sociale værter.

PR og tilmelding
Hjemmesiden er fuld af informationer og om en dag eller to kan man tilmelde sig via hjemmesiden.
Vores facebook serie om Folketræffet på Det Fælles Bedste facebook bliver fulgt af rigtig mange – https://www.facebook.com/detfaellesbedste/

Vi er i færd med at lave en lille film som oplæg om Folketræffet til hjemmesiden, til alle facebook sider plus de 70 og de 58 grønne foreninger, der er i vore netværk.

Mange hilsner,
på vegne af Det Fælles Bedste