Ungdomsarbejdsløshed – udvikling og kvalificering af tilbuddet til de mest sårbare unge

De unge, der hverken opnår tilknytning til en ungdomsuddannelse eller til arbejdsmarkedet, mister ofte fodfæste i forhold til et meningsfuldt liv. De marginaliseres derved yderligere socialt og personligt, og jo længere tid, der går, jo sværere vil det for langt de fleste af dem blive at opleve sig som et menneske, der er en fuldt integreret del af samfundet.
I Enhedslisten betragter vi ungdomsarbejdsløsheden som en meget betydelig udfordring. De mest udsatte unge rummer en særskilt udfordring, især fordi der i så høj grad er tale om unge, der ofte har en palet af personlige og sociale problemer, som det er afgørende nødvendigt at forholde sig tilstrækkeligt kvalificeret til, hvis disse unge skal opnå en mere stabil og varig tilknytning til en ungdomsuddannelse og til arbejdsmarkedet i det hele taget.
Hver af disse unge naturligvis et potentiale. Udfordringen er at få skabt de nødvendige personlige og sociale forudsætninger for, at den enkelte unge selv får øjnene op for dette potentiale og begynder at fæstne tillid til det – sådan for alvor!
Og hvad gør vi så lige herfra?
Et udviklingsteam bestående af de mest relevante vidensaktører udarbejder konkrete forslag til, hvordan vi i Aabenraa Kommune kan skabe en ny begyndelse i forhold til indsatsen mod ungdomsarbejdsløshed for de mest udsatte unge.
Der etableres samtidigt en mønsterbrydergruppe bestående af 6 mønsterbrydere (udpeges af EUC Syd), som rent faktisk har trodset dårlige odds og er kommet igennem nåleøjet. Denne gruppe udarbejder i samarbejde med tovholder deres egne anbefalinger til et tilbud, der for alvor kan rykke ved ungdomsarbejdsløsheden i relation til de mest udsatte unge.

Tilbage til “Konkrete politiske forslag fra Enhedslisten i Aabenraa”