Ungdomsarbejdsløshed er gift for samfundet

Regeringens nylige finanslovforslag betyder, at de videregående uddannelser får tilført omkring 2 milliarder kroner til øget SU og mere uddannelse. Derimod skal erhvervsuddannelserne og de erhvervsgymnasiale uddannelser, hhx og htx, spare 230 millioner kroner alene i 2014. Samlet set skal området spare ca. en milliard kroner de næste fire år. Man kan dårligt undgå at få en fornemmelse af, at regeringen har prioriteret toppen af uddannelsespyramiden og lavet beskæringer i bunden af pyramiden.

I Enhedslisten betragter vi de unges mulighed for at kunne bevare troen på et godt liv, også hvis de ikke lige får en phd i baglommen, som helt afgørende. Derfor vil vi i det nye byråd arbejde for, at der er et meget klart fokus på, hvordan vi bedst muligt hjælper de unge, som ellers risikerer at droppe helt ud af uddannelsessystemet. Det handler blandt andet om at undgå kassetænkning i forhold til de kommunalt og de statsligt finansierede uddannelsestilbud. Men det handler også om at have en løbende dialog både med de unge selv, med folkeskolen og med uddannelsesstederne om, hvordan de unge, der har det sværest, får mulighed for at knytte an til den mest hensigtsmæssige vej gennem et uddannelsesforløb, så de kan bevare håbet om, at mig er der også brug for.
Onsdag den 18. september kl. 19,00-22,00 afholder Enhedslisten i Aabenraa et åbent arrangement om bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed på 3F, H.P. Hansensgade 21. Du er velkommen, både hvis du er ung og arbejdsløs og hvis du bare er interesseret i et af de væsentlige samfundsproblemer lige nu.

Jens Bundgaard Nielsen,
Selvstændig konsulent og en af Enhedslistens spidskandidater til kommunalvalget.
Tøndervej 179, Aabenraa.