Topskattelettelser – helt ærligt mand, hvor godt er det nu lige for samfundet?

Dansk Industri har angiveligt anslået, at lempelser af topskatten vil betyde, at samfundet tjener 16 milliarder kroner, fordi dem med de høje lønninger så garanteret vil arbejde mere.

Men er det nu også så stensikkert som de der folk fra Dansk Industri glædestrålende fortæller vidt og bredt?

For det første ved vi ikke, om alle dem med de høje lønninger overhovedet vil arbejde mere. Rigtigt mange af dem arbejder i forvejen rigtigt meget og bruger som regel en betragtelig del af af fritiden ved pc’en. Nu plejer vi jo ikke at inddrage børnene i vurderingen af nogetsomhelst, man man bør alligevel helt stilfærdigt stille spørgsmålet, om deres børn med garanti vil have glæde af, at deres forældre nu skal til at bruge endnu flere timer på at arbejde? Næppe!

For det andet savner vi nogle helt konkrete oplysninger om, hvilke typer af arbejdsfunktioner det er, man forventer at der vil blive brugt alle de der mange flere timer på, hvis topskattelettelserne bliver vedtaget. Vi aner med andre ord ikke, om det er arbejsfunktioner, som du og jeg overhovedet vurderer som nødvendige for samfundet (også dig og mig). Vi ved derimod, at der ikke er tale om de pædagoger, der passer vores børn og børnebørn. Eller de lærere, som skal skabe trivsel for vores børn og børnebørn i de uendeligt lange skoledage. Eller de sygeplejersker og læger, der i forvejen ligger så vandrette på grund af diverse administrative kontrolfunktioner, at der er yderst begrænset tid til at tale med patienterne, Eller de ansatte på plejehjemmene og i hjemmeplejen, som dårligt har tid til at hilse på de ældre, når de fyger forbi dem. Så hvem er det egentlig, vi snakker om, der med stor iver og glæde vil bruge en endnu større del af deres liv på at arbejde? Og hvilke samfundsgavnlige funktioner er det nu lige præcist, de kommer til at udføre?

Vi ved det i virkeligheden ikke.

Det hører også med til det samlede billede, at hvis nogle af dem, der tjener mange penge, skal betale mindre i skat, så kommer der naturligvis til at mangle nogle skatteindtægter. Og hvem er det nu lige, der kommer til at betale regningen for det?

Det er måske i virkeligheden det allervigtigste spørgsmål, når vi snakker topskattelettelser!

Jens Bundgaard Nielsen
Kontaktperson for Enhedslisten i Aabenraa