Øget indflydelse til elever og forældre

Et af hovedpunkterne i den nye folkeskolereform er, at elevindflydelsen og forældreindflydelsen skal øges. I Enhedslisten hilser vi det velkomment, at eleverne og forældrene fremover skal have flere muligheder for at påvirke de kommende års udvikling af den daglige virkelighed i folkeskolen. Både elever og forældre har en konkret og vigtig viden om, hvordan skolerne fungerer i praksis. Både når det gælder undervisningen og når det gælder det sociale samvær blandt eleverne i en klasse.
Et af fundamenterne for et godt skole-hjem samarbejde kan for eksempel ligge i et godt samarbejde mellem trivselsrådene i tilknytning til den enkelte klasse og skolebestyrelsen. Med den nye folkeskolereform er der lagt op til, at trivselsrådene i samspil med skolebestyrelserne kan udvikle nye og spændende aktivitetsflader. Samtidigt vil det med udgangspunkt i folkeskolereformen være naturligt, at man begynder at tænke i elev-paneler på tværs af klassetrin, sådan at eleverne kan komme mere samlet på banen med deres egen viden og indsigt om væsentlige temaer.
I Enhedslisten vil vi i den kommende byrådsperiode fokusere på de muligheder, der ligger i at lade elevernes og forældrenes viden og indsigt komme mere i spil. Både for elevernes og forældrenes skyld. Men i sidste ende ikke mindst af hensyn til folkeskolen selv. Jo bedre og mere befordrende dialog mellem lærere, elever og forældre, jo mere befordrende inspiration og motivation til udviklingen af fremtidens folkeskole!
Jens Bundgaard Nielsen, selvstændig konsulent og en af Enhedslistens spidskandidater til kommunalvalget.
Tøndervej 179, Aabenraa.