Integration er noget, vi gør sammen

Aabenraa kommune ligger i toppen på landsplan med 31 flygtninge, som er i gang med Integrationsgrunduddannelsen, en 2-årig praktik for flygtninge mellem 18 – 40 år. Målet er, at komme tættere på arbejdsmarkedet efter de 2 år. Jeg håber, det kommer til at ske. Jeg vil vove den påstand, at det vil være bedre på den lange bane med egentlige erhvervsuddannelsesforløb. Men IGU-forløb giver “credit” nu og her. I Aabenraa er 168 flygtninge på den lave integrationsydelse og mange nyankomne flygtninge trækkes rundt i praktikmøllen, igen og igen, uden resultat. Og de knokler…. både i deres praktikker, med at lære sproget, med at forstå systemet og med at overleve på det menneskelige plan.

Det kan vi gøre bedre. Ansæt flere flygtninge i kommunale jobs. Ansæt flere arbejds- og sprogmentorer, som kan hjælpe med at bane vejen. Åbn op for økonomisk støtte til kvalificerende kurser og uddannelser.

Mange flygtninge i Aabenraa får støtte af frivillige i fx Venligboerne og Røde Kors. Hjertevarme mennesker gør en stor indsats for at hjælpe flygtninge med uforståelige skrivelser, ansøgninger, finde boliger, som er til at betale, være bisiddere ved møder med offentlige instanser. Egentlig kommunale opgaver, men det er politisk fristende at få løst opgaver “gratis”, når økonomien er presset. De gode frivillige kræfter vil jeg dog på ingen måde undvære eller underkende. Det er i samværet der, integrationen sker.

I mødet mellem mennesker, uden fordomme, på lige fod, hvor man lærer af hinanden og om hinanden. Her er der en anerkendelse af, at de flygtninge, som har forladt deres hjemlande, deres eksistens og fortid, udgør en stærk og kompetencefyldt ressource, hvis vi vil – sammen. Den holdning vil vi gerne være med til at udbrede.

Stem på Enhedslisten d. 21. november.

Charlotte Kofoed, kandidat til byrådet for Enhedslisten