Hvad var den vigtigste politiske begivenhed i 2014?

Jydske Vestkysten har bedt en politiker fra hvert af partierne i byrådet om at besvare et par spørgsmål om byrådspolitik i 2014.
Gert Nordklitgaards indlæg blev bragt 26. december. Her er den uredigerede udgave:

Hvad var den vigtigste politiske begivenhed i 2014?
Det var, at et revisionsfirma i realiteten overtog styringen af hele grundlaget for processen omkring budgettet for 2015. Det betød for det første, at den politiske dialog i udvalgene nærmest blev sat på stand by, og det betød, at oplægget til budgetforhandlingerne var klinisk renset for vurderinger af og stillingtagen til de faglige, menneskelige og sociale konsekvenser af de besparelsesforslag, som revisionsfirmaet i samarbejde med direktionen lagde frem for politikerne i byrådet.

Når vi i Enhedslisten synes, at det var så vigtigt, skyldes det flere ting. For det første er det uholdbart for demokratiet, hvis nogle af de helt afgørende politiske diskussioner bliver defineret af revisionsfirmaer, og ikke af de politikere, som er ansvarlige over for vælgerne. For det andet er det ganske enkelt dybt betænkeligt, hvis kommunalpolitik fremover altovervejende baserer sig på mere eller mindre retvisende sammenligninger af kommunale nøgletal, uden at der overhovedet står noget som helst om de faglige, de menneskelige eller de sociale forudsætninger og konsekvenser af de fremlagte besparelser.

Politik handler om mennesker og de liv, vi lever. I Enhedslisten synes vi naturligvis også, at økonomi er en vigtig del af det politiske arbejde. Men når de mennesker, som politik dybest set retter sig mod, forsvinder på bekostning af endeløse baner af tal og teknokratiske formuleringer, så udhules den politiske og demokratiske funktion ganske enkelt. Til skade for borgerne, men i høj grad også til skade for politikerne!

Hvad har overrasket jer mest – positivt som negativt?
Det, der har overrasket mest positivt, har vel været, at de fire liberale partier i byrådet , så vidt vi kan vurdere, kan få mere end almindeligt svært ved at fremstå som en samlet politisk flok frem til det næste kommunalvalg. For eksempel er det svært at forestille sig, at Dansk Folkeparti kan lægge ryg til de nedskæringer på velfærden, som Venstre så entydigt står for. I så fald vil de i en række tilfælde komme i en bemærkelsesværdig modstrid med de landspolitiske udmeldinger fra Thuesen Dahl.

En af de ting, der har overrasket mest negativt, var at blive bekendt med den meget alvorlige kritik af Aabenraa Kommunes arbejde med de udsatte børn og unge, som Socialstyrelsens Task Force kom med tidligere på året. Det var alt fra ledelsessvigt i forhold til faglig ledelse, udstrakt mangel på rettidig sagsbehandling, manglende inddragelse af børnene og de unge og et mangelfuldt grundlag for det tværfaglige samarbejde, som ellers er så vigtigt for netop disse børn og unge. Fra Enhedslistens side vil vi nøje følge med i, om alle disse mangler for alvor bliver ændret til noget, som de udsatte børn og unge kan være tjent med.

Hvad forventer I først og fremmest af 2015?
Fra Enhedslistens side vil vi arbejde for, at det politiske arbejde i byråd og udvalg bliver præget langt mere af politiske debatter og dialoger. Vi forventer rent faktisk, at også andre partiers politikere vil få øjnene op for, at demokratiet er for vigtigt til, at det drukner i tal og tabeller.

I forhold til os selv forventer vi, at det smaddergode samarbejde, vi har internt i Enhedslisten i Aabenraa, vil resultere i en række politiske forslag, hvoraf det tydeligt fremgår, hvor meget, vi som politikere rent faktisk kan gøre for at støtte op om både den menneskelige, den sociale og den faglige udvikling i Aabenraa Kommune, uden at det af den grund bliver til økonomisk overbudspolitik.

Gert Nordklitgård
Byrådsmedlem for Enhedslisten Aabenraa