Har du talt med din robot i dag?

For nogle år siden var et kursus med titlen, Har du talt med dit barn i dag?, i høj kurs. Nu ser det ud til, at et kursus for gamle mennesker med titlen, Har du talt med din robot i dag?, kan blive det næste store hit på kursusfronten.
Regeringen lægger nemlig op til, at der frem til 2020 skal spares omkring 12 milliarder gode danske kroner ved automatisering og digitalisering, og det skal blandt andet gøres ved, at de gamle får tildelt spiserobotter og såkaldte vasketoiletter, som så kan hygge sig med de robotstøvsugere, som de gamle allerede har stående. Det skal nok blive en fest for både robotterne og for de gamle!
De penge, man sparer ved at lade robotterne tage over fra hjemmehjælpere m.v., skal ifølge regeringen bruges på “kernevelfærd”. Man må altså forstå regeringen sådan, at den menneskelige kontakt, som de gamle har med deres hjemmehjælpere, ikke har noget med kernevelfærd at gøre. Om de gamle – og hjemmehjælperne – er enige heri, er nok tvivlsomt.
Fra regeringens side gives der udtryk for, at flere robotter vil være ensbetydende med “større selvhjulpethed og mere livskvalitet” for de gamle i vores samfund.
Er du enig i det?
I Enhedslisten vil vi i det nye byråd arbejde for, at den menneskelige kontakt til de gamle i vores samfund bevares. Det betragter vi nemlig, i modsætning til regeringen, som kernevelfærd!

Jens Bundgaard Nielsen, selvstændig konsulent og en af Enhedslistens spidskandidater til byrådet.
Tøndervej 179, Aabenraa.