God start på nyt samarbejde.

Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten i Aabenraa blev for et halvt års tid siden enige om at mødes fast for at styrke modvægten til det liberale flertal i byrådet. Det har allerede nu ført til samarbejde om udvalgte temaer i byrådet, og møderne mellem de tre partier fortsætter i 2015.

Noget af det, vi i fællesskab har valgt at prioritere, er at forsøge at involvere de faglige organisationer i en mere kontinuerlig dialog om de udfordringer og udviklingstemaer, som de faglige organisationer her og nu oplever som væsentlige at få på bordet. Derfor deltog formanden for LO i Sønderjylland, Jan Thomsen, på det fælles møde den 11. december, og vi vedtog i fællesskab at konkretisere en strategi for gensidig vidensudveksling- og udvikling med de faglige organisationer i 2015. Det blev aftalt, at vi i Enhedslisten udarbejder et udkast til en sådan strategi, som bliver fremlagt på et møde først i det nye år.

Vi er desuden enige om, at det er nødvendigt at blive skarpere på, hvordan man fremmer det politiske indhold og den politiske debat i udvalg og byråd. Det er der i allerhøjeste grad brug for. Også den del vil der blive udarbejdet mere konkrete oplæg til.

Fra Enhedslistens side vil vi godt rose både socialdemokraterne og SF for den åbenhed, der indtil nu har præget de fælles møder. Det samme gælder i forhold til LO, som har vist sig indstillet på at bidrage konstruktivt til en tiltrængt fornyelse af dialogen mellem de involverede politiske partier og de mennesker, der til daglig står med de konkrete udfordringer ude i virkelighedens verden.

Jens Bundgaard Nielsen
Kontaktperson for Enhedslisten i Aabenraa