Dybe ridser i Apple`s brand.

Først var det EU`s konkurrencekommisær, Margrethe Vestager, der sidste år rejste en sag mod Irland,  fordi  en hemmelig aftale angiveligt havde gjort det muligt for Apple at undgå at betale ikke mindre end 100 milliarder skattekroner i de øvrige europæiske lande. Nu figurerer Apple så i de såkaldte ParadisePapers, blandt andet sammen med Facebook og Nike. Også her handler det om at slippe billigst muligt fra at betale skat. Der er muligvis ikke begået direkte ulovligheder. Til gengæld er der ifølge politikere, eksperter og almindelige borgere, som har udtalt sig, under alle omstændigheder tale om dårlig moral.

En stor del af politikerne i byrådet har meget store forventninger til  Apple`s brand, som efter deres mening i sig selv vil tiltrække en række nye virksomheder til Aabenraa Kommune. Sagen er nemlig den, at det faste  personale bestående af rengøringsassistenter, overvågningspersonale i forhold til diskudskiftninger m.v. samt eventuelt vagter, nok ikke i sig selv trækker specielt mange nye virksomheder til.  Derfor bliver det også netop Apple`s brand, man skal sætte sin lid til. Og så er det jo ikke ligefrem hamrende optimalt, at Apple`s brand i det seneste års tid har fået så dybe ridser i lakken, som tilfældet er, fordi den store multinationale virksomhed helst ikke vil betale skat af sit gigantiske milliardoverskud.

I Enhedslisten har vi det fint med, at Aabenraa Kommune gør en indsats for at tiltrække nye virksomheder til kommunen. Og vi har det rigtigt fint med, at nogle af kommunens virksomheder får mulighed for nye kontrakter i forbindelse med anlægsopgaver m.v. Det er rigtigt godt.

Til gengæld har vi det ikke særligt fint med de dybe ridser i Apple`s brand!

 Jens Bundgaard Nielsen, Kontaktperson og spidskandidat til byrådet for Enhedslisten