Den hemmelige socialdemokrat

Panikken breder sig i det største regeringsparti. En nyligt udkommet bog viser nemlig, at der stadig er en hemmelig socialdemokrat tilbage i folketingsgruppen. Mange af gruppens medlemmer har skyndt sig at udtale til medierne, at det ikke er dem, der er den hemmelige socialdemokrat. De siger også, at det er direkte ødelæggende og fejt, at en i gruppen stadig i al hemmelighed går rundt og er socialdemokrat. For nu gik det jo lige så godt med at transformere partiet til noget, der i mange sammenhænge minder om et ærkeliberalt søsterparti til Venstre.

For eksempel er man i fuld gang med at demontere den velfærdsstat, som socialdemokraterne opbyggede i en tid, hvor de ikke gjorde en hemmelighed ud af at være socialdemokrater. Dengang gik de faktisk ind for frihed, lighed og broderskab, tro det eller ej. I dag er friheden blevet til fritid, ligheden til stadigt stigende ulighed og broderskabet er afløst af troen på, at enhver er sin egen lykkes smed, og hvis man ikke kan finde ud af det, så kan man blive sat ned i ydelse, kan man. Derfor gennemfører regeringen også den ene reform efter den anden, der giver til dem, der har i forvejen, mens de udsatte grupper bliver stadigt mere udsatte, så Danmark nu er et af de fem lande i Europa, hvor uligheden er vokset mest indenfor de seneste år.
Sidste nye skud på stammen fra Bjarne Corydon, Mette Frederiksen osv. er udmeldingen om, at man fremover vil udlicitere og privatisere væsentlige dele af den offentlige velfærd, så der kan tjenes penge på det. Begrundelsen er ikke overraskende, at velfærd skal gøres mere effektivt. Så kan man altid bortforklare, at det ikke blev tilfældet.
Den dag er formentlig ikke så fjern, hvor man udliciterer partiet selv, så man kan få det på mere effektive hænder.. For lige nu rutcher Bjarne Corydon, Mette Frederiksen osv. med foruroligende hastighed mod det dårligste valg nogensinde. Og det skyldes ikke, at der stadig er en hemmelig socialdemokrat tilbage i folketingsgruppen.
Tværtimod!

Jens Bundgaard Nielsen