Ældrebyrden ???

Har lige hørt brudstykker af et interview med skatteministeren om forskellige ”velfærdsprodukter” som regeringen bruger penge på.  Snakken gik ind på ældreområdet og pludselig hører jeg  journalisten, som jeg ikke fik navnet på, bruge udtrykket ”ældrebyrden” hele 2 gange kort efter hinanden. Det var pokkers, jeg troede det udtryk for længst var blevet afskaffet. Og jeg blev så vred.

Jeg tilhører den store 68`er generation, som lige blev kaldt ældrebyrden. Vi har bygget det samfund, som de unge nyder godt af i dag, vi har betalt skat i 46 år, vi har haft lederposter og taget masser af ansvar. Nu er vi lige pludselig en byrde???   Og vi er stadig i gang; masser  af os arbejder som frivillige i velgørenhedsorganisationer, som bl.a. understøtter de socialt udsatte, ensomme og hjemløse, som regeringen har valgt IKKE at bruge penge på. Jeg synes det er groft, at kalde os en byrde.

Desuden befinder der sig over 18 milliarder i skattely, som man ikke anstrenger sig for at få fat i. Der laves afgiftsnedsættelser og lettelser for de rige, mens pensionister og de hårdt plagede ikke får en bjælde.

Ingen mennesker bør kaldes en byrde.

Jo Christoffersen, Kandidat til kommunalvalget for Enhedslisten